Saturday, December 24, 2011

the Dates : Revealed

Salam Semua...
reviewing all of the things needed...
im revealing the Dates..

Since my Atok Rashid is the head (i mean, he is still the Elderly in our family) of the family...We all have to follow his rules...as in the Adat Perkahwinan (i know My Sayang dun like it..but he said, Follow jelah)

So, the Adat in Malay Culture :-


Merisik
Adat ini juga dipanggil meninjau atau menengok. Tujuan adat ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati oleh seorang lelaki itu masih belum berpunya. Ini penting, kerana dalam Islam seseorang itu dilarang meminang tunangan orang.

Meminang
Setelah diketahui bahawa gadis tersebut belum berpunya, pihak keluarga lelaki akan menetapkan hari untuk menghantar satu rombongan peminangan. Urusan peminangan akan dilakukan oleh kaum keluarga terdekat pihak lelaki. Adat ini dilakukan bagi menyatakan tujuan mereka yang sebenarnya secara rasmi. Saudara-mara kedua-dua belah pihak akan berunding untuk menetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk adat bertunang pula.

The Date for Merisik n Meminang : 28 November 2011 @ My home

Bertunang
Selepas perbincangan diadakan, majlis pertunangan akan dilangsungkan. Pihak lelaki akan diwakili oleh ahli keluarga dan saudara mara terdekatnya untuk upacara bertunang.

The Date for Bertunang : January 2012 @ My home (time CNY)

Akad Nikah
Akad nikah merupakan satu acara paling penting dalam perkahwinan masyarakat Melayu yang rata-ratanya beragama Islam. Ia bukan suatu adat tetapi lebih kepada ajaran agama dan merupakan kemuncak kesahihan sesuatu perkahwinan. Upacara ini dijalankan selepas segala perjanjian yang dikenakan kepada pihak lelaki telah dilaksanakan seperti wang belanja, mas kahwin dan barangan lain sepertimana yang dipersetujui oleh kedua belah pihak. Akad nikah boleh dilakukan di masjid, di pejabat kadi atau pun di rumah pengantin perempuan dan dijalankan oleh tok kadi atau imam. Di dalam upacara akad nikah, bapa pengantin perempuan perlu menjadi wali untuk menikahkan anaknya. Walau bagaimanapun, dia juga boleh mewakilkannya kepada tok kadi atau imam.

The Date for Akad nikah : 6 April 2012 @ My home (a day before my Birthday!)


...........



so...hehehe...we jus bought the cincin bekah rotan..simple jer design n not expensive...i dun wear a gold ring (time raya jer given by my ma) at all time...so this is my first cutesy golden ring from My Sayang...thank u sayang..n sorry, not much of a choice to pick n i dun want u to waste it..Im eyeing for nikah nnt ;p hehehehe...thank u Lurve..



alhamdulillah~~


actuallu..post ni tersangatlah lama simpan...sepatutnyer sebelum post

3 Months, 4 Weeks, 2 Days to go...

....so, ape suda jadi??

xde majlis tunang..majlis risik terus ditunangkan...read the upper post aite :)

2 comments:

  1. so far so gud...
    barang hantaran = settle
    baju nikah = dah hantar
    birdal = settle /tinggal fitting
    photog = settle pilih tinggal nk byr deposite confirmation je
    tempat dah settle
    skrg cuma nk settlekan documents, hiv, goodies utk org dtg tinggal nk gi tempah, card nk confirmation tempah..huhuuhuu...
    @_@ pening pale...

    ReplyDelete